fredag 25 april 2008

Nya perenner

Dagens väder: +17, sol, vindstilla.

Det underbara vädret är som gjort för gardening och jag åkte till Åbergs trädgård igår och handlade nya perenner, specialjord och lite annat smått och gott. 600 kronor fattigare kom jag hem med bl a dessa skönheter (bilden ovan). Från vänster vit luktpion "Shirley Temple", hibiskus "Ardens" (lila), en blå hortensia "Eddy´s Blue Summer" och en stor vit/grön stjärnflocka.

Men först hårt arbete... Bort skulle nämligen den fula och kompakta praktlysingen som säkert funnits i rabatten i åratal och breddat ut sig till 1,5 meter. Jag tycker inte alls om gula blommor egentligen och speciellt inte praktlysing. Ogräs! Men det var j-ligt tungt och slitsamt att stå och gräva rötter och jord- och blomklumpar i denna försommarvärme. Till slut stod jag i bara BH:n och slet!


Nu är det klart, men det fattas lite jord. Jag har planterat i specialjorden men jag tänkte åka på ÖB och köpa 4 säckar vanlig jord att fylla på med. Sen ska jag väl ta itu med framsidan där jag har ett stort stenparti. Naturligtvis kom det med några extra stenpartiväxter från Åbergs, bl a en lysande knallrosa sort som de kallade för "Hot lips". Jag har glömt vad den egentligen hette, jag har så svårt att komma ihåg stenpartiväxters namn. Men det står väl på etiketten som jag är noga med att spara. Även en vit fylld tusensköna fick jag med hem, jättesöt. Återkommer med bilder på stenpartiet när tulpanerna och kungsängsliljan slagit ut.


På altanen står mina röda solrossticklingar och frodas. Jag har dem ute varje dag så att de inte ska bli gängliga. Jag funderar på att sätta ut dem nu, men vi hade faktiskt frost häromnatten trots den varma dagtemperaturen så jag väntar nog lite till. Det är ju förargligt om plantorna dör när man dragit upp dem från frö och lagt ner mycket tid på dem. Tyvärr har jag råkat förstöra både stockrosplantorna och blomsterkrassen (som frös) men krassen är ju lätt att så nya och stockrosor köpte jag 2 kraftiga plantor av igår, en röd och en rosa.
Nä nu har jag inte tid att sitta framför datorn och slappa längre, måste handla jord så jag blir klar med rabatten och kan vattna. Tror jag ska handla lite vin till helgen också, blir ju skönt att sitta på altanen och softa sen när man är klar med grävandet.

Senare:

Åter hemma. Vill bara tillägga att jag råkade få med mig några liljor hem när jag svängde förbi Blomsterhuset för att handla lerkrukor.... Jag är hopplös, jag vet! Men mest för att jag själv ska komma ihåg vad jag grävde ner så skriver jag upp det här; en vacker vit kungslilja "Regale" och en orientlilja "Bergamo" som var rosa med röda prickar och lite gulnande mot mitten. Jag tror det passar fint in i rabatten nu som efter denna omplanteringsdag skall gå i vitt-rosa-lila-blått. Åh vad jag längtar efter FULL BLOMSTERPRAKT!!!

Ps. Om det är någon som vet vad det är för fågel som är svart och låter så här: knäpp_knäpp_knäpp_knäpp TJUT TJUT knäpp_knäpp_knäpp_knäpp TJUT TJUT truddilutt truddilutt osv osv. Maila mig. Jag blir galen på fanskapet! Förmodlingen är det ett revirläte. De har nämligen byggt bo i vår skorsten trots att vi har hönsnät på. Men de har trängt sig in genom springorna som är 2 cm x 8 cm!!! Hoppas inte det är kajor för då blir vår sotare galen (igen)! Det kanske kan vara koltrast för det låter väldigt "melodiöst" och påhittigt och jag tycker mig se att honan är gråare och att hanen har gul näbb. Fast jag vet inte om de bygger bon i skorstenar?

Inga kommentarer: