fredag 11 april 2008

Blåsippan ute i backarna står

Ja å inte bara blåsippor utan även blå hyacinter och blå iris. Vår trädgård blommar i blått just nu. Mycket vackert. Ja naturligtvis har vi många tuvor av påskliljor och olika narcisser fortfarande som lyser upp i gult, orange och vitt. Men det är kul när det blå kommer också. Snart visar sig nog det röda färgspektrat också eftersom tulpanerna står i knopp.

Jag har klippt gräsmattan för första gången i år. Ja det låter kanske inte klokt för en jämtlänning som står med snön ända upp till knäna. Men så är det i vårt långa land. Mycket varierad natur. Fast jag önskar nog er vår nu också.


Blå hyacint


Blå iris


Johan Blöt

Det kan tyckas vara ett märkligt namn på vår nyaste medlem i Groths Garden. Men vår lille kille måste ju heta nåt. Johan passar bra för jag har ju ingen son och mina döttrar har ju namn på J. Hans namn är något som min humoristiske pappa gick och sa när jag var yngre. Han rabblade ofta meningar som Martin Ljung hade med i sina sketcher, som tex "Smöret Ister Ester", "Han rör ju på sig" och inte att förglömma tågcupé-scenen "Gubben i Låddan" hehe! Ja, nu har jag faktiskt ingen aning om vart han fick Johan Blöt ifrån.

Åh, nu vet jag! Tack Google! Det är ju från Povel Ramels "Jakten på Johan Blöt". Hahaha!!!! Min lustigkurre till pappa! Han fyller förresten 80 år i år och är nyopererad för grön starr på båda ögonen. Jag kommer nog alltid att tänka på honom med humor när jag ser vår lilla trädgårdspojke.

Nä, nu ska jag ta med svärmor på Gunnebo. Ska ha nya blommor att sätta i krukan frampå gården. Svärmor vill nog ha några sticklingar av fuchsia.



Inga kommentarer: