tisdag 15 april 2008

Fasan, julros och ny dahlia

Dagens väder: Sol, + 9 grader på morgonen. Vindstilla. Härligt!

Äntligen fick jag en närbild på en fasan. Jag har bott i Bussjö i 2,5 år och sett fasanerna varje dag. De har som rutin att gå över vår gård varje förmiddag, men så fort kameran och jag närmar oss sticker fasanen snabbt iväg. De är väldigt skygga. Men så idag så hörde jag en utanför fönstret, så jag tog försiktigt fram kameran och tog en bild genom fönsterrutan. Visst är den vacker?



Idag ska jag plantera ut fuchsiaplantorna "Blue Angel" i ampeln som de ska hänga i under sommaren. Jag har toppat dem lite för att de ska bli kraftigare och satt topparna i vatten. Jag hoppas att de ska bilda rötter så jag kan plantera dem i en ny ampel.

Jag har börjat härda solrosplantorna för jag ska snart plantera ut dem. Jag vill inte att de ska bli för gängliga. Vi har cirka 10 grader på dagtid nu, så även en del pelargoner åker ut. Den engelska pelargonen ska få vara ute hela sommaren så får vi se om den blommar igen senare. Jag brukar aldrig lyckas med dem, men de är inte anpassade för inomhusvistelse sommartid, så det är nog förklaringen.

Jag handlade en del nytt på Gunnebo förra helgen. Jag planterade nytt i krukan på gården med en vacker vit julros i mitten, ljusblå förgätmigej och en rosa stenpartiväxt som jag glömt namnet på. Alla dessa växter kan jag sedan plantera ut i min rabatt eftersom de är perenner. Jag fick också en ny pelargonstickling "Röd Herrgård" av svärmor som följde med. Den har vita bladkanter och är mycket vacker. Hon köpte flera fuschiasticklingar och tog med hem till Frösön.



När jag nån dag senare skulle handla krukor på Blomsterhuset så fick jag av en händelse (!) även med mig en påse med Dahlia-lökar. Det var en vacker sort med rosa/röda blommor som heter Prince Vailliant. Jag är hemskt svag för "spräckliga" blommor, dvs 2-färgade prickiga/randiga blad (typ äggskal). Jag ska förplantera dem inomhus för att få snabbare blomning utomhus.

Inga kommentarer: