tisdag 6 maj 2008

Varma härliga maj

Dagens väder: + 13 i skuggan kl 10.00 och + 26 i solen, vindstilla. Förväntad temp under eftermiddagen blir runt + 19 grader i skuggan.

Körsbärsblommor

Vårt stora gamla körsbärsträd är översållat av blommor och bin just nu. Det är mycket vackert. Hoppas det bär mycket frukt i år. Tyvärr brukar fåglarna smaska i sig våra körsbär, jag vet inte rikigt hur jag ska få dem att låta bli. Ska prova några tips jag fått.

Vi har tre fruktträd på gården. Förutom körsbär har vi även plommon och äpple. Plommonträdet blommar också nu, men inte äppelträdet ännu.

Min aprikosa pelargon

En del blommor kan man vänta sig fördärvad på innan de blommar. En sådan är min aprikosfärgade pelargon. Jag vet inte namnet på den eftersom jag tagit skottet från mitt förra jobb. Bladen är mycket mörka och plantan är kraftig. Blomman är enkel så det är nog en zonalpelargon. På Svenska pelargonsällskapets hemsida finns massor av bilder på olika sorter men de får bara medlemmar se! Jösses va småaktigt. Så värvar de ju rakt inte nya medlemmar direkt.

Min stjärnpelargon Fay Brawner blommar stort just nu och har flera nya blomknoppar. Jag som inte ens hunnit plantera om henne. Men jag ska göra det idag. Jag ska även ta itu med mina övriga pelargoner som inte fått komma ut på altanen än. Men det gäller att ha dem i skuggan tills de vant sig vid den starka solen, annars bränns bladen.


Stjärnpelargon 'Fay Brawner'


Min söta Saint Paula får komma med på bild också
(vet ej vad sorten heter).

Inga kommentarer: