torsdag 15 maj 2008

Kunde inte motstå

Dagens väder: +15 i skuggan, +28 i solen kl 11.00. Förväntas stiga under dagen. Sol, vindstilla.


Igår när jag var kallad till ett möte på banken i Skivarp för att gå igenom mina PPM-fonder så kunde jag ju inte låta bli att gå in på Gunnebo. Det är nog mitt absoluta favoritställe när det gäller pelargoner och fuchsior. De har så himla många sorter så att det är som att gå in i en godisaffär. Man plockar lite här och lite där och så har man plötsligt händerna fulla.

Jag köpte ett par halvhängande fuchsior (se bilder Fuchsia by Night) men tyvärr fanns inga namnskyltar då de ingick på ett bord med "blandade sorter". Det var synd för de brukar vara noga med sånt. Den rödvita ser ut som Göteborskan men jag är inte säker. Den andra var fylld och hade rosa kronblad med lila kjol. Jag ska ner till bibblan sen och låna om boken "100 fuschior och hur du sköter dem" av Susanna Rosén. Hon har även skrivit en pelargonbok som jag har (100 pelargoner....), med bilder av Eivor Rasehorn, den välkända hund- och kattfotografen. Böckerna rekommenderas varmt.

För övrigt köpte jag några vanliga zonalpelargoner i rosa och vitt + en rosenkrage som jag ska sätta i stora gårdskrukan. Det är dags att byta ut de gamla blommorna där, tex så har julrosen blommat ut och skall sättas ner på annat lämpligt ställe på gården och stenpartiväxterna ska ner i stenpartiet.

Något som jag föll pladask för var en ny äggskalspelargon som utmärkte sig från de övriga. Den heter Orange Splash. Jättehäftig!


Äggskalspelargon 'Orange Splash'
(ser lite rosa ut på bilden men är mer orange i verkligheten)


För övrigt så planterade jag ut fingerborgsblommorna 'Pams Choise' igår morse. Jag hade egentligen ingen plats för dem för nu börjar det bli fullt i rabatterna, men så fann jag en lucka mellan några buskar där jag tänkte de skulle kunna stå. Egentligen brukar man ha dem växande mot en vägg, men de står ju rätt skyddade mellan buskarna också. Jag kan ju ha blomstöd till dem. Dessutom slipper jag ha alla humlor nära huset som de brukar dra åt sig. Jag har också direktsått Atlasblomma 'Rembrandt' på tre ställen i rabatten på fröbäddar. Hoppas de tar sig. Jag ska även så lite mer av fröerna jag köpte i våras (se blogg 27/2).


Löjtnantshjärtat som Klas klippte ner med gräsglipparen ifjol har tagit sig fint i år.



Ovan är den stora fina julrosen som jag tagit upp ur den större krukan och fått finna sig i att härbärga i en mindre några dagar. Men nu ska den få sin egen plats i Groths Garden så det är bäst jag går ut och börjar dagens arbete.

Ps. Jag tog och beställde fuschiaboken på Adlibris.com nu direkt för jag tror det är lika bra att jag har den hemma.


Inga kommentarer: