onsdag 28 maj 2008

Pioner

Dagens väder: +15 i skuggan kl 11.00. Blir en fin dag. Sol, blå himmel och svag vind.


Äntligen blommar bondpionen. De växer vilt lite här och var på gården, men just den här har jag flyttat till rabatten. Jag har två stora vid uppfarten också, men de står bara i knopp än. Jag vet inte vad det är för sort men de har mörkare blad och är högre. Blommorna är knallrosa. Jag har försökt räkna knoppar och uppskattar att det blir runt 80 blommor!

Doftpionen 'Shirley Temple' köpte jag för någon månad sedan. Hon har stått i knopp i 2-3 veckor men mer har det inte hänt. Synd att det alltid kryper massa pissmyror på pioner. Jag hoppas hon är värd att vänta på.


En av gårdens friväxande bondpioner börjar slå ut.

De här står fortfarande i knopp men slår nog ut inom en vecka. Jag får nog stödja upp dem rejält i år då varje planta har ungefär 20 blommor. Tur att just den här står vid staketet och lutar sig. Pioner kallas också för "Kinas Ros" och när jag var i Kina såg jag trädgårdar med tusentals pioner. Det var fantastiskt!

Rhododendron blommar också nu.


Stor stjärnflocka

Stjärnflockan ser inte så mycket ut för värden men är en av mina favoriter. Den här blir röd först och sen ljusnar den mot vitt/grönt. Den fyller ut jättefint i buketter och jag hade den även i min rabatt på Frösön. En av de blommor som faktiskt trivdes...


Inga kommentarer: