lördag 10 maj 2008

Tulpaner tulpaner tulpaner...

Dagens väder: +17 kl 09.00. Sol, vindstilla. Förväntad dagstemp +24.

Äntligen blommar tulpanerna. Men jag blev lite förvånad över färgerna. Jag hade för mig att jag valt lila, rosa och vit. Det visade sig däremot att de lila var mer vinfärgade och de vita hade lilarosa, lite flikiga kanter. De är mycket vackra. Tyvärr har jag glömt namnet på dem och olyckligtvis inte sparat förpackningarna.

Mörkt vinfärgad tulpan


Ljusrosa tulpan (står vackert mot förgätmigej)


Ett blickfång över några av de nya tulpanerna.
Totalt är de runt 20-25 st.

'Baby Blue"

Den lila tulpanen ovan är den enda jag kan namnet på. Den köpte jag i en vårgrupp planerad i kruka i februari. Den är lila med blå stänk. Men den växte inte så bra i krukan så jag petade ner den i jorden istället. Konstigt att den blev lila när den heter Baby Blue och på bilden på namnkortet är färgen faktiskt blå. Verkar som om tulpaner är lite nyckfulla.

De gamla tulpanerna som funnits på gården sedan förut har nästan blommat klart. De går i klassiska röd-gula färger. De blev ovanligt stora i år, nästan groteska. Måste vara det gynnsamma vädret som gör att de växer så starkt. Här kommer en liten bildkavalkad på dem:




Jag håller i den så det verkligen syns vad stor den är.


Dessa ser nästan lite vulgära ut


Vacker klassiskt röd tulpan


Djupt gul tulpan


Rosa tulpan med vitt bottenstänk



Å så denna underbara överraskning. En liten polkatulpan! Söt som godis! Jag kom inte ihåg den från ifjol och jag har inte planerat den.

Polkatulpan (vet ej namnet). Vackert med de blå vårlökarna bakom.

Jag har också en låg gul/röd flikig tulpan som redan blommat ut. Den har jag glömt att ta kort på. Den har flera blommor på varje planta. Den får jag fota nästa år och förhoppningsvis har jag lära mig namnen på tulpanerna tills dess. Den gulvita tulpanen i bannern ovan till Groths Garden har också blommat ut. Jag gillade dess milda färger så därför hamnade den i bannern.

Inga kommentarer: