söndag 4 augusti 2013

Början av augusti

Dagens väder: Eller ska jag skriva helgens väder kanske... +28 fredag, lördag och +24 idag söndag.



Lägesrapport från lotten! Vi har haft värmebölja! Vi vattnar och vattnar och även om vi går förbi lotten 3 gånger om dagen så märker vi hur det växer och frodas från gång till gång. Snabbast växer zuccinin som är som stora parasoll och varje planta har massor av knoppar och en har börjat sätta blommor. De är så stora så att de är vulgära!
Jag har satt färdigt stendekorationerna på utsidan bäddarna och grävt ut och rensat gångarna lite bättre. Ser "cleant" och snyggt ut!
Jordgubbsplantorna har börjat skjuta sidoskott som vill rota sig i marken och jag har samlat ihop några skott som jag satt till 3 nya plantor. Det blir fint i nedre delen av lotten där jag satt för med snöre och ändrat ingången till att vara från ovansidan istället, där ligger nämligen vattenkranen. Det blir närmare att både komma in på lotten och att hämta vatten därifrån.


 
Nya jordgubbsplantor!
Jag köpte 4 men satte 3 nya skott tillsammans på 3 nya ställen
så nästa sommar ser jag fram emot 7 plantor!

 
Kryddringen är nu full av oregano, mynta, vitlök, timjan, smultron och bladspenat.
Mamma har även satt ner en slingerväxt ute i kanterna som är mycket gammal och ärvd.
(Vet inte vad det är för växt och kommer inte ihåg vem det var ifrån, men ska fråga igen.)

 
Mitt blomkålsprojekt trodde väl ingen på när plantan
exploderade i storlek och kålmaskarna kom... men...

 
Se här! Ett litet blomkålshuvud har fötts!
(Såg även antydan till ett till.)
~ Feeling happy ~
 


Inga kommentarer: