onsdag 7 augusti 2013

Vi har köpt hus!

Dagens väder: Mulet, på eftermidddagen ösregn, +10 grader.



I våras började jag och Pege att leta hus, vi åkte på flera visningar och la t o m bud på en fastighet. Men det blev inte något då och under sommaren har vi tagit det lite lugnt med sökandet. Av en ren slump blev vi föreslagna detta hus som ligger i Ottsjön i norra Jämtland. I måndags skrev vi kontrakt och vi flyttar in 28 oktober!  


Det är en stor tomt på cirka 2000 m2 och i trädgårdslandet (som har varit mycket större innan) finns många jordgubbsplantor. Nedre delen ligger i träda. Vi kommer att utöka nedåt nästa år. Det finns även många svartvinbärsplantor. 




Denna bod blir perfekt hönshus i ena delen. Jag funderar på vilka raser jag ska ha. De måste vara härdiga då det är kallt vinterklimat här, så förmodligen Hedemora eller Isländska. Även några vaktlar vill jag ha.


Stor inglasad veranda med altan där jag vill ha likadant staket som på bron.


Tomten ska inhägnas för hundarnas skull, våra närmsta grannar har Aberdeen Angus kor som går i elstängsel utanför vår gård. Funderar ändå på en separat rastgård, kanske bäst i början.


2 gästhus finns på gården, varav "Lillstugan" syns till höger på bild. Den har 2 rum och kök. Den är så stor så att vi kan hyra ut den.



Den inglasade verandan är magnifik med utsikt ner mot sjön. Det finns golvvärme och luftvärmepump, så här kan man sitta till långt in på hösten och även tidiga vårar.

Har gjort ny design på bloggen och är jättenöjd! Känns så kul att vara igång med bloggen på allvar igen. Jag kollade tillbaka och upptäckte att jag haft den i 5,5 år, första inlägget är från januari -08 då vårlökarna var på väg upp i södra Skåne. Det tror jag inte jag får vara med om i Ottsjön i januari! ;)



Inga kommentarer: