måndag 12 augusti 2013

Mynta-thé, nypotatis och snodda frön


Dagens väder: Regn regn regn +11 grader.  


Så lätt det är att ta frön från Akleja. Dessa vackert färgade aklejor har jag gått förbi under mina promenader i Valla och bara väntat på att de ska vissna så jag kan sno fröer. I helgen kunde jag göra det, fast det tråkiga är att jag nu glömt vilken färg de var... Nåja, det lär jag märka nästa vår när jag ska plantera dem. Jag tror kanske att de var i någon rosaton. Jag har sparat blå alpakleja från odlingslotten så det ska jag också plantera på gården. I anslutning till boden såg jag att de hade en ovanlig akleja i 2-färgat så det vore ju bra att samla alla där, fast vi får se vart jag ska ha hönshuset först. Ena delen av boden tror jag inte är isolerad och det bör hönsen ha i vinter.


Myntablad på kinesisk tallrik



Så enkelt och gott det var att koka mynta-thé!



Blomkål-status! Den växer och knakar! Vacker. Tror det är en till på G som är lite mindre, och jag hoppas även på fler. Ska kolla lite noggrannare nästa gång, men man får vara försiktig så man inte knäcker bladen som skyddar runtom. För knappt 1 vecka sedan såg jag en harpalt springa omkring utanför lottområdet, hoppas verkligen inte den hittar mina grönsaker!



Vi har börjat skörda potatis. Så underbart att bara gå och hämta egenodlat till middagen. De var mycket större denna gång än sist vi tog, så nu går det fort. Jag tror sorten heter Sava, bäst att skriva upp det här då jag missade det när vi satte dem i juni. Vill ju kunna komma ihåg sådant med hjälp av bloggen.



Rosésalladen är verkligen vacker, och mycket god färsk smaksatt med vinägrett.
Den blir jätteblaskig om man sparar den till nästa dag så man ska bara ta det man äter upp direkt. Vi provade även att ta med lite bladspenat också (vi åt detta igår till stek) och det var jättegott. Den har växt upp på bara några veckor. Nästa år ska jag så ruccola. Det glömde jag i år.

Inga kommentarer: