lördag 10 augusti 2013

Färgglad sallad och små små hus

Dagens väder: Blandat sol och några moln, +17.

 
Kunde inte låta bli att köpa dessa små söta stugor i blomsteraffären på Lillänge idag. De får stå vid min kryddring. Kryddorna ser ut som träd bakom, jättesött!
 

 
Så här fin och färggrann blev salladen vi åt igår med rosésallad, strimlad röd amarant och rädisor. Enkel vinägrätt med olja, vinäger och kryddor.
 

 
Timjan, oregano och dill som vi hade på Västerbottenpajen.
 

 
Amaranten har blivit jättestor, speciellt den röda. Man ska egentligen skörda bladen unga så därför strimlade jag bara några blad i salladen, den var lite hård. Men den är ju himla fin att bara ha som dekoration i landet också. Man ska ju kunna äta hela amaranten har jag läst, provade när de var små att koka stjälkarna men då blev de överkokta. Provade att koka dessa också men de luktade inte gott så jag slängde dem. I Indien äter de roten som en grönssak men den luktade inte heller gått så jag vågade inte prova. För min del har den mest varit användbar som färgdekoration i sallader och som ståtlig färgklick på lotten.
 
I höst ska jag ta upp och torka alla kryddor och göra eget kryddsalt. Jag har också en stor myntaplanta som jag ska testa att koka thé av bladen på. Kanske redan i morgon....
 

Inga kommentarer: