fredag 19 juli 2013

Kryddodling


Dagens väder: Nu på kvällen +9, mulet och det blåser som attan!

Jag har ju haft ett tomrum framför min blomhörna eftersom blomstertobak-fröerna jag satt inte grodde alls! Så idag fick jag en strålande idé som tvunget måste iscensättas right-a-way! Klart jag skulle ha en kryddodling där! Tanken såddes(!) när jag såg en lottgranne som lagt ut ett däck på sin lott för att odla kryddor i. Jag tyckte väl att det såg lite klumpigt ut men just att avskärma odlingen och höja upp den såg inbjudande ut. Rullkant i tryckimpregnerat trä har jag alltid tyckt om, så när Granngården nu hade 2 meter för 89 kr så åkte jag dit. Kassörskan var virrig och sa att den kostade 60 kronor men jag fick betala 59 kronor. Jaja, tack!?!
Jag hittade oregano och mynta på Växtvaruhuset som nästan hade slutsålt på alla kryddor och så köpte jag en kruka timjan på Willys. Jag vet att det är svårt att plantera ut växter köpta i mataffärer, men jag var bara så sugen att testa. Jag köpte även en basilikakruka men efter att ha läst på nätet så inser jag att de är väldigt känsliga för väder och vind, så den sätter jag inte ut. Det bästa är väl att så fröer på våren/försommaren och sedan härda plantorna, men eftersom jag fick lotten så sent så blir det färdigköpta krukor i år.
Det finns nu plats kvar i mer än halva kryddringen så jag får finurliga vad mer jag vill ha... vitlök ska jag sätta där i alla fall. 
 

Inga kommentarer: