torsdag 18 juli 2013

"Inget är som väntans tider"

Dagens väder: Växlande (säger väl allt) +14 grader.
 
Grovjobbet vi la ner på lotten i början av sommaren börjar ge utdelning. Nu är det bara att vattna, rensa lite och vänta på skörden! 
 
 
Amarant
 
Amarantfröerna fick jag med tidningen Trädgårdslandet. Jag hade aldrig hört talas om sådan sallad tidigare. Nu har den kommit upp 5-6 cm och jag undrade lite vad jag skulle göra med den så jag googlade. Hittade en jättebra blogg http://tyras-potager.blogspot.se/ där det beskrevs att hela plantan kunde ätas, både blad, stam, rot och frön. Fröna är något liknande som quinoa. Väldigt vacker är salladen eftersom den växter blandat i rött och grönt. Den ska tydligen smaka sött och nötigt som gröna ärtor ungefär... ska testa idag!  
 

 
Dill

 
Gul lök

 
Rödbetor

 
Rosésallad

 
I mitten zuccini, som jag nästa år ska plantera för sig själv.
Den tar väldigt mycket plats märker jag, och då har jag ändå
flyttat fyra plantor.
 

 
Plockade med lite rosésallad hem som jag serverade med
örtsalt, några droppar citronsaft och oliver. Mycket gott!
 
Alla rädisor är nu upplockade och uppätna. Supergott med salt eller varför inte fetaost, som ju också är salt. Jag satte nya i måndags och redan idag (efter 4 dagar) såg jag små nya blad. Inget växer väl så fort och tacksamt som rädisor. Jag ska så en rad till om en vecka så har jag skördeklara rädisor under längre tid.
 
Appropå "väntans tider" så har vi nu äntligen ett hus på G..... vågar knappt tro det är sant. Mer om det när det blir helt klart och kontraktet är påskrivet.
Vi har därmed även blivit tillfrågade om att överlåta lotten till en lottgranne när vi flyttar... No way! Glöm det. Den är min pensionsförsäkring! För när jag blir gammal och inte orkar bo i hus längre, då ska jag flytta tillbaka till lägenhet på Frösön och använda min lott, Tjugoettan! Släpper den aldrig! Jag har ju också mina föräldrar här, och framför alla mamma tycker om odling och besöker lotten varje dag + att min yngsta dotter snart flyttar tillbaka till Östersund igen - och vem vet(?), hon kanske helt plötsligt blir otroligt intresserad av att odla ekologisk mat! ;)
 
Nu ska jag ner till landet och rensa lite ogräs och plocka mask, för ikväll blir det fiske! Pege har hittat ett recept på abborrfiléer där man panerar i västerbottenost! Mums!
 

Inga kommentarer: