tisdag 2 juli 2013

Växtkraft

Dagens väder: +17 blåsigt, sol. Igår var det +22 kvavt och jag är jätteförkyld... Men på lotten är vi minst 2 gånger varje dag i alla väder! Att det ligger på hundrundan gör det inte mindre välbesökt.

En bild från idag då jag avtäckte både jordgubbar och frösådden från nät. Det tar sig verkligen från dag till dag, jag är verkligen imponerad av växtkraften. En "odlingsgranne" som haft sin lott i 16 år (eller ja, hans thailändska fru har haft den i 16 år och han har varit med i 10 år) sa att så här bra har det inte växt på länge och förra sommaren växte det inte så här bra på hela sommaren!
På en del växter ser jag t o m skillnad när jag går ner 2 gånger om dagen (det ligger bara 3-4 min från vårat hem). Det gäller framför allt potatisen och zuccinin. Den sistnämnda har jag för övrigt sått för tätt. Jag har aldrig odlat zuccini förut och visst, jag läste på fröpåsen om avstånd, men men... Så jag har fått gallra dem nu och flyttat 4 plantor till en annan del av landet.
Appropå annan del av landet. Vi har alltså hyrt lott nr 21 och lott nr 22 är ännu outhyrd.... hmmm.... Ja vi planerar ju köpa hus, men ändå...
Lite kuriosa: Närmaste pinnen ovan i jordgubbslandet (och även någon till längre bort) har mamma och pappa satt ner för "nättältet" över jordgubbarna, och det är från ett gammalt metspö i bambu!" Det är roligt att mina föräldrar (som också bor nära) nu har ett roligt ställe att gå till varje dag. Framför allt min mamma har ett stort odlingsintresse, förmodligen därifrån jag ärvt det.
Igår sa förresten en annan odlingsgranne -Jasså är det ni som fått så fint på så kort tid? Fasen va roligt att höra sånt när både jag och Pege lagt ner hårt arbete! :)
 

 
En av potatisplantorna som växer så det knakar. Det intressanta är att se var de växer upp, för Pege hade feber när han planterade dem. De tre första raderna satt han och sedan hjälpte jag till med de två sista, men raka... är de inte! Vi får roligt när vi ska kupera dem! :D
 

 
Zucciniplantorna som jag satt för tätt. Nu är de gallrade.
 

 
Lite bilder från veckan som gått.
Ovan en Instagrambild från när Pege bjöd mig på lunch på Tjugoettan. Vi har så mysigt där på vår bänk som vi köpte på loppis, och utsikten mot Storsjön från gläntan är så vacker. Verkligen ett smultronställe när man bor i lägenhet.

Nedan är en bild från en av våra fiskedagar i helgen, vi fick 6 fina abborrar i Avan. Vi har lärt oss att filéa (byxa) abborre och det är en otroligt god matfisk. Ser fram emot nyplockad färskpotatis med dill från vårt land i slutet av sommaren till vår egenfångade fisk!
 

 

Inga kommentarer: