söndag 19 maj 2019

Trädgårdslandet

Dagens väder: +18 strålande sol nästan hela dagen. 








Helgen har verkligen tillbringats i trädgården. Vi har nu satt potatis (Bordeaux och Monte Carlo), jordärtskockor Henriette som får gula blommor, röd lök, charlottenlök, luktärtor, akleia och olika sorters blomfrö. Vi har nu också nästan iordningställt alla åtta pallkragar, blev några nya i år. Vi har fyllt dem med kompost och ny jord. Kål och squash ska planteras så småningom. 



Hönsen har hängt med oss ute hela helgen. De är tyvärr lite vidlyftiga och går lite för långt nedöver gården och ut på vägen vilket retat en överkänslig granne... suck. Aldrig får man vara riktigt glad. 


Luktärtor sådda i pluggbrätte. Jag åkte in till Frösön med en blomlåda till mamma med luktärtor och blomsterkrasse också. 


Akleja från Skåne sått i pluggbrätte också, blev runt 60-80 stycken men det är flera frön i samma plugg. 


Helgen avslutades med en GT på bron. Vi firar att vi förlovade oss för 6 år sedan i Barcelona. Vi åker faktiskt tillbaka dit senare i år, det ser jag fram emot. 


Vattnar rädisorna som börjat komma upp. 


Jordärtskockor Henriette från Klostra.
Jag hoppas jag inte fördärvat dem då de legat i jordkällaren i 2 veckor i väntan på utplantering. Det var ju snö här när jag fick dem.


Charlottenlök i stället för gul lök i år, det tycker jag bättre om. 


Rödlök. 
8 av varje i en ny pallkrage. 


Goldie och Jack sällskapar med mig när jag vilar. 

Inga kommentarer: