lördag 18 maj 2019

Plastväxthuset på plats.

Dagens väder: +20 och strålande sol. 


Äntligen är växthuset på plats. Detta köpte vi på Jula för 400 kr och det är lagom stort för mina tomater men skulle lätt kunna blåsa bort. Så den stora utmaningen är förankringen. 




Jag tog bort trådhyllorna då tomaterna är så pass stora att jag behöver allt utrymme uppåt och de två mellanstängerna är perfekt att stödja plantorna om man trär dem igenom dem. Något som jag fick göra två gånger då jag kom på att jag skulle in med våra gamla bänkskivor som golv. 


Tomat Pineapple Noir

Jag har tagit bort de nedersta kvistarna för att det blir enklare att vattna och att de då inte tar onödig energi från plantan och tomaterna. 


Jag köpte krampor (någon slags kraftig mäla) och spikade ner över rören och förankrade i jorden. 


Jag spikade även ner grova plaströr 1-1,5 dm i jorden och förankrade i två av de upprättstående rören. Sedan efter detta har jag också dragit en strålvajer längs hela främre kanten på växthuset och förankrat i en krampa på var sida, även en runt staketet. Det blev två utgångshål i plasten, men jag har förstärkt med grov tejp på båda sidor. Sitter det inte nu då j.....  Jag har också varit noga med att ställa tältet med öppning åt syd, då det främst blåser västanvind här. Men givetvis är jag beredd på att det inte tål storm och att jag en dag kanske måste ut i rusket och rädda det som räddas kan. Men nu har jag iaf gjort det jag kunnat. Saknar tältpinnar och öglor för tältduken, men ska kanske fixa det med dubbel plast nedtill. För det här priset kan man inte få mer. 

Inga kommentarer: