tisdag 21 maj 2019

Asiatisk/japansk kålmix

 
Skördar asiatisk kålmix lite eftersom. Har försökt googla vilka sorter det är eftersom det inte står på förpackningen. Men fyra sorter verkar det vara och den största överst är nog pak Choi av något slag. Den godaste och vackraste är den i mitten längst ner som nog är Tatsoi. Den ska jag beställa mer frö av som enskild sort. Verkligen god och vacker. Den fransiga till vänster är nog Mizuna som ska vara köldtålig, kanske kan sås här både tidigt och sent på året. Den fjärde till höger kan vara Choi Sum. Den kan få lite rödare stjälk och blad om den står väldigt ljust, vilket dock inte min har fått fast den står på verandan. Jag läste att den odlas för sina vackra blomskott, men då hade jag redan rensat bort dem och ätit bladen, som faktiskt var de som smakade minst gott i denna samling. Kanske nån blomknopp hinner komma, skulle ju va kul att se nu. Men annars hinner jag så mer av dessa ute i landet i sommar. 

Jag odlade kålen i långpanna på altanen nu i april/maj.
Gick jättefort att få microgreens, cirka 2 veckor. 
Men jag har låtit dem växa lite mer. 
Har även en bytta med lite större Pak Choi i. 


Tatsoi

Mizuna

Inga kommentarer: