torsdag 23 maj 2019

Orange chili från Mallorca

Dagens väder: Regn +4,9 grader. Brrr. 

Jag sådde tre olika sorters chili från flätan jag köpte på Mallorca. Den som är klart kraftigast är den orange chilin, tre olika storlekar av Habanero (-ish). Här är den första frukten och den är full av vita blommor. Tänk vad fin den ska bli när det blir färg på alla frukter. 

Habaneroblomman


Jäkla bloflugor! Eller egentligen heter de sorgmyggor. Jag ska prova Nemablom och se om det hjälper. Jag har också lagt ut gula klisterremsor i en del krukor. Som om inte det vore nog med detta så har jag för första gången upptäckt löss på några av chiliplantorna! Detta har jag aldrig haft förut. De är satta i karantän och får daglig omvårdnad med genomgång, avlusning och spray med diskmedel. Nu är de inte helt nedlusade tack och lov, utan jag har bara sett enstaka. Så förhoppningsvis får jag inga fler. Det är lustigt att det bara har blivit på vissa? 

Inga kommentarer: