lördag 2 februari 2019

Chilis är riktiga dramaqueens!

Idag har jag skolat om tomatplantorna Cherokee Purple, sått lite nya frön och lagt chili- paprika- och kaffir limefrön i kaliumnitat för test av bättre grodd.
Tomatplantorna har blivit långa och gängliga så jag planterade om dem i djupare krukor och med stjälken under jord, då bildas det rötter på stjälken och plantan blir lägre och stabilare.
Från Jalapeno.nu har jag beställt lite nya fröer + kaliumnitrat som ska påskynda grobarheten likt naturens gång, typ som om en fågel hade spritt fröet. Det ska bli spännande att se skillnaden från de fröer som jag redan satt. Det skiljde sig ganska mycket också på de fröernas grobarhet eftersom jag hade två olika sorts jord, dels ny såjord och dels gammal från ifjol som var torr och tråkig. De plantorna satte jag om i ny jord. Elephant pepper har växt riktigt bra och de plantorna har jag delat på och snacka om att chilis är riktiga dramaqueens! När man planterar om en chili tror de att de ska dö! 4 timmar tog det innan den reste på sig igen.



Har beställt från från olika nätbutiker i Sverige och Jalapeno.nu var riktigt schyssta och skickade med två bonusfröpåsar! Mycket generöst och roligt då man får nåt som man själv inte tänkt på. Tex så skickade de med Kaffir lime vilket var en nyhet för mig. Även om det inte blir någon mogen lime så kan man använda bladen i matlagning! Kul! 

Kaliumnitrit blandat med vatten ska få fröerna att gro snabbare. 

Jag använde plastmuggar i muffinsform. 


Elephant Pepper, den längst bak fick egen kruka.
En riktig dramaqueen "jag dör, jag dör"!
4 timmar senare hade den rest sig.

Inga kommentarer: