onsdag 13 februari 2019

Jamaican Yellow

Dagens väder: Sol, +4 grader och stormbyar. 

När vi var på Mallorca i september så köpte jag ju med mig en stor chilifläta, padroner och lite annat på marknaden i Santanyí. Planen var givetvis att plantera några fröer från dem i år. En av chilisorterna var en gul Jamaican Bell, eller den såg i alla fall ut som det. Jag hade aldrig sett någon sån förr och jag googlade men kunde inte hitta någon sådan. Wow tänkte jag, jag har hittat en oupptäckt ny chili! Tänk om jag är ensam om den i Sverige?! Började även fundera på att döpa den till Mallorcan Bell. 😅 Men så av en händelse så snubblade jag över en text på en växtsida där det stod "det finns också en gul variant av Jamaican Bell" men inte just nåt mer. Men så idag helt plötsligt blev allt klart! Sorten heter Jamaican Yellow och är en Capsicum Chinese (till skillnad från JB som är capsicum annuum). Den ska ha en fruktigt rökig smak och härstamma från Jamaica. 150 000 SHU (stark). Så där rök mina funderingar på en egen sort från Mallis! However så har den grott idag efter 17 dygn! Jippie! För mig blir det i alla fall min "Mallorcan Bell"! Padronerna som vi tog med hem blev det inget av, fröna torkade. Men jag har beställt frön från en firma istället för det var så himla gott med stekta Padroner med olivolja och salt. 

Padroner till vänster i påsen, Sobrasada (rå bredbar korv från Mallorca), soltorkade tomater, Manchego (kittfärgad, spansk hårdost gjord på fårmjölk som har fått sitt namn efter provinsen La Mancha som den tillverkas i), rosa vitlök (som jag planterat i odlingslåda i höst), färska mogna fikon och så chiliflätan då. 

Jamaican Yellow (som pilen pekar på).
Har ingen bättre bild ovanligt nog. 

Gissa hur glad på en skala jag blev när jag upptäckte detta stånd! 

Chili heaven!  



Inga kommentarer: