fredag 22 februari 2019

Blue Christmas och chili-Bonsai.

Dagens väder: Under förmiddagen -7 och regn! Snacka om blixthalka! Hur kan det ens regna vid såna minusgrader?

Tänk att fröna grodde ändå. Jag hittade två gamla fröpåsar med några enstaka fröer i, dels Blue Christmas och dels Golden Cayenne. Bäst före-datum var 2016, men istället för att slänga dem så sådde jag fröna och vips hade jag två sorter till. Nu tror jag inte att fröer förstörs på bara några år, men visst kan grobarheten försämras. Jag har gallrat BC då alla frön grodde och jag har bara sparat dessa tre som är friska och fräscha och som har riktigt mörk färg. Jag har så himla svårt att slänga friska nya plantor men inser att jag kommer inte att få plats för alla. Men jag säger pliktskyldigast förlåt innan de hamnar i soppåsen.

Jag såg en bild på Instagram där någon hade gjort ett litet urgulligt Bonsaiträd av en korsad chiliplanta. Hur gulligt!? Den var 1 år gammal och detta år tänkte hon låta det blomma. Nu ska jag minsann läsa på hur man gör Bonsaiträd och pröva att göra samma sak. Jag har inte ens testat att övervintra chiliplantorna. Varför inte en Blue Christmas? Men frågan återstår hur jag som är så blödig ska kunna beskära en liten bebisplanta? 😅

Inga kommentarer: