onsdag 6 februari 2019

Växtfärgning av garn

Dagens väder -17 på morgonen, men gick upp till -7 mitt på dagen och solen sken! Lovely!

Idag prövade jag att växtfärga garn. Jag har länge tänkt på det och naturligtvis kommer jag till skott mitt i vintern när det inte finns nåt att hitta ute i naturen mer än snö. Men istället för att slänga lökskal och kaffesump så tänkte jag prova med det. Jag köpte Alun för att beta garnet med. Jag hade väldigt roligt under tiden och döm om min förvåning när det tilltänkta bruna garnet blev GRÖNT! 😂


Skal från gul lök, röd lök och kaffesump. 

Jag tog i mycket gula lökskal i ett mindre bad för två härvor och en del skal var riktigt mörka. 

Dopp i grytan, ser redan väldigt fint ut. 

Nämen, det här blev ju inte fint. Trodde det skulle bli mörkare av kaffe. Trots att jag haft i både röda lökskal och till och med rödbetslag för att få till ett mörkare färgbad så ser det här bara ut som beige kaffeblask, typ cafe au lait...

What?!! Nästa överraskning. När jag tog upp det brunblaskiga garnet och sköljde av det i vasken så blev det GRÖNT!?? Fattar ingenting! Hur liksom? 

Jaha, då har jag grönt och gult garn då! 😂

The crazy Yarn lady herself. 

Inga kommentarer: