lördag 17 juli 2010

Asblomma - Stapelia grandiflora

Dagens väder: Halvmulet +25.


Stora häftiga knoppar på min asblomma.

Detta är en mycket gammal planta som är vansinnigt misskött, men växer och blommar ändå. Jag tror den härstammar från ett skott som jag fick när jag var tonåring, dvs på 80-talet. Den har envist blommat minst ett par gånger om år. Den största fördelen är att dessa blommor faktiskt är luktfria! Annars har man ju hört att de ska stinka, men det har min aldrig gjort. Jag tycker faktiskt väldigt mycket om den, den är så ... ful... och dramatisk. Knopparna är det häftigaste tycker jag, de är ju så gigantiska! I vintras hade den 8 blommor, nu har den 2 stora knoppar igen och 2 små som håller på att bildas.

Jag har hittat en annan sort av samma art som har ännu häftigare blommor, den heter Orbea variegata. Jag hoppas få hem den snart (dvs om jag vinner Tradera-auktionen...).

1 kommentar:

Anonym sa...

Men har din blommat & blommar regelbundet, Jag har också en sådan där Asblomma men min har inte blommat någonting, växer gör den men inte mer än så, Jag kanske borde börja missköta min en del så kanske den börjar blomma också, det är ju orättvist annars ju, :))