söndag 18 mars 2012

Jättefikus

Dagens väder: 0 grader hos mig, men +6 hos mina föräldrar som bara bor 500 m härifrån. Det är något mystiskt kallhål just här... Ömsom sol, ömsom moln, en jättefin vårvinterdag.

Man kan vara fikus och så kan man vara jättefikus! Min fikus är nyinköpt, bor i vardagsrummet, har åkt liten Atos hem och mäter 140 cm från jorrdytan. Jag är stolt fikusförälder! Kan vara kul att komma ihåg storleken när den växer upp i taket om ett par år, så därför har jag mätt den idag. Just to remember liksom... Jag har också börjat få i ordning i nya hemmet, soffan kom i fredags och bokhyllan förra veckan. Köpte en Ikea skiljevägg på Blocket som skärmar av vardagsrumsdelen ifrån matplatsen eftersom det är ett enda stort rum. Gjorde även en stor inhandling på Indiska igår, så nu har jag nya gardiner, sängöverkast, soffkuddar, duk mm. Börjar bli riktigt hemtrevligt.

Blåmes

Till min och katternas förtjusning har småfåglarna hittat till mina talgbollar i häcken framför min altan. Talgoxe tänkte jag och såg den gula magen, men hej där - blått huvud? Lite googlande och vips så var det en blåmes!
Att skilja pilfink från gråsparv har jag iaf lärt mig pga det svarta kindbandet, så nedan på bild är våra nya vänner pilfinkarna. 

Pilfink 

Hungriga pilfinkar

Inga kommentarer: