söndag 11 mars 2012

Äntligen nya pelargoner

 Dagens väder: -3 mulet, lätt snöfall då och då. 


Förra helgen besökte jag ännu en blomaffär, Gardencenter vid Krokomsporten. De driver upp sina pelargoner själva. Tyvärr var det alldeles för tidigt och de hade mest små omärkta blomskott ännu så jag kunde inte bedöma urvalet. De som fanns färdiga till försäljning var få. Jag tog en Mårbacka Tant Hanna från Södergårdens pelargoner, således inte "självuppfödd". Men en klassiker som man bara ska ha. Hoppas jag får till den stor så jag kan ha den ute på altanen i sommar. Finns inget härligare en en stor Mårbacka utomhus, jo kanske en Röd Herrgård då (som också har synonyma namnen Wilhelm Languth eller Caroline Schmidt). En sån ska jag också skaffa. Jag ska satsa på få stora utepelargoner i sommar istället för flera olika sorter pga platsbrist. Nu har jag iof en stor altan, men jag har ingen vinterförvaring. Tyvärr var priserna onödigt dyra, de tog 89 kr för Tant Hanna och i Skåne får man en lika stor för 49 kr. Jag blev ordentligt bortskämd därnere, både av urval och priser bland växter.


Jag köpte en pensepelargon också, men såhär i efterhand tycker jag den är jätteful. Är inte helt säker på att den är äkta heller då jag tycker blommorna är för stora och liknar inte penseer, och bladen luktar inte citrus vilket en äkta skall göra, åtminstone vad jag läst på Odla.se. Katterna var på den lite i början, men sen har jag trängt in den mellan två andra blommor så nu står den ofredad ett tag. Synd att jag inte kan ha katterna ute, då tror jag de skulle låta bli mina blommor. Eller så får de äta upp den, för den är ju faktiskt väldigt ful och tråkig, fattar inte varför jag köpte den. Måste ha haft en enorm abstinens efter blommande blommor så här fram på vårvintern.

När jag kom hem så fick jag inte till det så snyggt i fönstret, det fattades en blomma. Så jag köpte en Engelsk pelargon på Coop. Den åkte i golvet i bilen för jag blev tvungen att tvärnita, så nästan alla blommor åkte av... skit! Men den har knoppar och står på tillväxt. Väldigt vackra blommor. 


Min minihoya (mini porslinsblomma) som jag glömt namnet på, blommar som besatt efter min flytt till Frösön. Den började sätta pedunklar några dagar efter och nu har den blommor på varenda gren, nog är det ett 10-tal alltid. De är ganska groteska i macro men också väldigt unika. De här små blommorna doftar inte och är ungefär 2 cm breda. Jag köpte den på Europablomster i Ystad för något år sedan.

Mina söta mini-Hoya i macrobild

Min enda bevarade fuschia är den jag stolt stal utanför min arbetsplats i Malmö sommaren -11. Jag har nypit av nya skott och inte omplanterat den, och jag har hållt den vid liv och tagit med den ända hit upp till Frösön. Nu har jag nyss omplanterat den, rotsystemet var inte utbrett, vet inte varför, kanske dålig jord. Men nu har den fått en lite större kruka med  ny fräsch jord och jag hoppas att den nu sätter igång och växa. De var stora ljusrosa hängande fuschior som var planterade i jättestora krukor. Tänk om man kunde driva upp plantan till att bli så stor i framtiden.
Jag vet inte hur jag ska göra, om jag ska beställa några få sticklingar och plantera. Jag har ju plats för många amplar på min uteplats eftersom det finns, och går att sätta flera krokar/spikar i balkongen ovanför. Men det finns också att köpa väldigt häftiga fuchsior på Rödön på sommaren. Det är ett växthus ute vid Jordgubbslandet på Rödön som heter Redas blomsterhus. Jag var där förra sommaren och förutom de enorma amplarna man kan köpa, så finns det också sticklingar och de som imponerade mest var de megastora fuschiorna vars blommor var tredubbelt så stora som vanliga. Jag tog några bilder, ska leta i mitt stora bildarkiv.

Appropå min uteplats, jag måste börja planera hur många amplar, blomlådor och krukor jag ska ha. Det ryms 2 blomlådor på träplanket och det går att ha cirka 5 amplar. Pga stor insyn så skulle jag även vilja få upp ett plank på framsidan, jag ska ringa och fråga HSB om de kan sätta upp ett eller om man måste göra det själv. Några av mina grannar har plank, men de är av samma sort så har jag tur så kan man få detta av föreningen.


Inga kommentarer: