söndag 18 mars 2012

 Tulpanpelargon

Besökte både Växtvaruhuset och Plantskolan i helgen. På Plantskolan hittade jag tulpanpelargoner som var jättefina, köpte en till mig och en till mamma. De var billigare än på andra ställan, men ändå dyrare än i Skåne. Det var iaf fina frodiga exemplar så jag är nöjd. Men urvalet var inte heller så roligt utöver detta, inga klassiker utan mest zonaler. Jag frågade efter "Röd Herrgård" som jag kallar den, men det trodde hon var en begonia... så jag klämde i med att den även heter Wilhelm Languth och är en pelargon med lite vitt ytterst på bladet, men hon hade aldrig hört talas om den. Suuuuck!!!! Jag får beställa på nätet, eller handla med mig upp när jag ska till Skåne i början av juni.


Min Malmö-fuchsia på tillväxt

Min Malmö-fuchsia har börjat växa efter omplanteringen. Som jag hade hoppats efter den envisa nedklippningen har den börjat stamma till sig lite och skjuter nya grenar som växer för var dag. Tyvärr måste jag ju även toppa dem lite, men då ska jag sätta de nya skotten bredvid så det blir en bredare växt. Hade velat beställa några nya skott, men har sån platsbrist i fönstren och så vet jag ju att katterna är jäkligt förtjust i näpna små blad.

Inga kommentarer: