tisdag 8 januari 2019

2019 års chili. 

Dagens väder -15, mulet. 

Dags att plantera årets chilifrön (och en tomat). I år börjar jag tidigt till skillnad från ifjol då jag inte sådde förrän i februari/mars p g a resor. Jag tänker inte ha så många som ifjol heller då jag fick över 100 plantor och fick ge bort massor! Däremot lite fler sorter men färre av varje alltså. Några nya som jag beställt och några från förra årets frukter, bland annat från de chili som vi tog med hem från Mallorca. Se lista nedan. 



Sort (färg piprensare)  

Pinoccios Nose  (grön) 

Rocoto Canario (orange) 

Fishpepper (blå) 

Abchaskij Ostroyi (brun) 

Elephant Pepper (vit) 

Gul Jamaican Bell från Mallorca (gul) 

Röd Jamaican Bell (röd) 

Cayenne Purple (svart)  

Lombardo 

Pimiento de Padron, Mallorca 

Orange blandning från Mallorca 

Gula från Mallorca 



TOMAT Cherokee Purple 

En gammal bifftomat från USA. Vissa hävdar att denna tomatsort kan spåras till indianerna, men det som är bevisat är att de odlats i delstaten North Carolina sedan 1890-talet ungefär. Söt och god tomatsmak, stora frukter i en unik brun-röd-grön-rosa färg. Medelsen. 80 dagar från utplantering till skörd. Högväxande. Tjyvas. 

Ett par tomatsorter till är beställda. 

Inga kommentarer: