lördag 30 april 2011

Tomatodlare Groth

Dagens väder: +15, strålande sol, sval sydlig vind.



Tur jag tog semester just nu, det har varit strålande sol varje dag i 1,5 vecka! Allting händer så fort i min gamla trädgård, knoppar ena dan, utslagna blommor nästa. Min kungsängslilja har 3 rutiga lila blommor.

Annars då? Jo jag har gått och blivit tomatodlare! Min lägenhet ligger i söderläge och fönstren är rena rama växthusen så det borde ju funka?! Läste nånstans att man skulle satsa på låga busktomater och det är väl rimligt annars växer fönstren igen. En sort som rekommenderades var Tiny Tim men den hade de inte på Gunnebo så jag köpte nåt som lät ungefär lika, Tommy Toe. Tiny Tim - Tommy Toe liksom... big difference? Jag tog också en annan sort som heter Russian Red. Fler vågade jag inte ta eftersom jag inte vet om mina katter ska äta upp dem eller ej. Men de har låtit bli dem (pust!). Däremot åt de upp heliotropen som jag köpte, pang bom du är död!

Några pelargoner följde också med hem, ingen sommar utan pelargoner! Det blev en Frank Headly som har mörkrosa blommor och vitgrönstrimmiga blad och en av mina favoriter, Röd Herrgård, som enligt växthustjejen heter Wilhelm Languth, men jag kallar den Röd Herrgård hur mycket jag vill, så det så! ;) På Gunnebo har de enorma exemplar i stora spannar. I min pelargonbok står det även att den heter Caroline Schmidt. Kärt barn har många namn. Förresten så råkade jag få med mig en fuschia också, en hängande sort. Kanske jag kan ha den i ampel inomhus? Det är en av mina favoritsorter som jag haft ute förr och heter Blue Angel. Den är blålila och vit, helt underbara stora blommor! Jag testade att ha fuschia inomhus förra sommaren, det gick inte. Men skam den som ger sig... Går det så går det, annars går det inte.



Som jag skrev i inlägget nedan så är det tur att jag fotar alla blommor för man vet aldrig när de blir uppätna eller t o m självdör. Någon hoyaodlare blir jag nog aldrig för mitt extraordinära exemplar som stod i knopp ville inte blomma. :( Så trist eftersom jag sett fram emot de häftiga blommorna. Men knopparna började gulna och jorden torkade liksom inte riktigt mellan vattningarna. Jag bytte fönster till ett soligare för jag vågade inte plantera om när den knoppade, men ett tu tre så torkade knopparna och jag fick dem alla i handen när jag rörde vid dem. Thats that! Så nu står mitt hopp till tomatodligen iställt, kanske passar jag bättre som Tomatodlare Groth!?!




Inga kommentarer: