söndag 14 september 2008

Träd, jord, frön & lökar...

Idag har jag slitit som ett djur med att dra ut all matjord vi fått hitkörd. Vi ska anlägga gräsmatta på högersidan om vår uppfart och behövde förbättringsjord. Nu har jag dragit ut den med stålkratta (Klas har ryggskott), sått gräsfrön och vattnat. Området är cirka 4 x 60 meter och jorden var fin och tung. Så imorron vet jag var jag har ont... Men jag är nöjd med dagens arbete.

När vi åkte och köpte gräsfrön passade jag även på att handla nya röda tulpanlökar och krokus i storpack. Jag har petat ner dem på lämpliga ställen. Även om jag älskar hösten så ser jag ändå fram emot våren då jag får se resultatet av mina ansträngningar.

Jag köpte även lila ljung att ha i gårdsurnan och en kraftig vintergrön växt med gula bladkanter att ha i mitten. Det blev jättefint. Det hoppas jag kommer att stå fint hela vintern. Pelargonerna som jag haft där i sommar hag jag packat ner i krukor för vinterförvaring (fast de får stå ute nån månad till eftersom det inte är så kallt än).

För några dagar sedan bad jag Klas ta ner våra fyra stora tujor framför huset. Han står gärna till tjänst med motorsågen. Träden är väldigt vackra och doftar gott men tyvärr har de blivit alldeles för stora. Det hör inte till vanligheten att jag vill ta ner träd, men jag tyckte faktiskt att de tog upp alldeles för stor plats framför huset. Nu ser huset mycket större ut och vi fick gott om plats framför entrén. Vi kommer förbättra målarfärgen på altanen i höst eftersom det vita blivit angripit av gröna svampbeläggningar (pga fukt) och nästa år kommer vi även att måla överdelen av huset vitt som resten av huset. Det tror jag blir riktigt snyggt.

Inga kommentarer: