söndag 14 september 2008

Fuchsior om hösten

Jag har blivit riktigt förtjust i mina tacksamma och vackra fuchsior. Två av dem "räddade" i en växtbutik från ett blandat bord övergivna stackars sticklingar. De har tagit sig jättefint i sommar efter att först bara ha sett anskrämliga ut. Men de verkar gilla fukten, vinden och värmen här hos oss och har blivit ordentligt rubusta. Jag "stammade upp" dem förra veckan och det var riktigt roligt. Efter att bara ha varit en stickling, sen en krukväxt och nu en antydan till ett litet träd, så känns det otroligt roligt att få följa utvecklingen.

Jag hoppas jag kan ha mina fuchsior ute hela vintern, men blir det minusgrader så tar jag såklart in dem. Tyvärr har jag inget bra vinterförvaringsställe för mina fuchsior och pelargoner. Garaget är fullt och källaren lite för varm. Jag vet inte riktigt var jag ska ha dem. Jag saknar verkligen ett växthus, något som jag förmodligen kommer att köpa nästa år. Jag skulle vilja ha ett stort engelskt växthus med murad grund.

I fredags tog jag med mig en kvist av mina hängfuxior 'Blue Angel' till jobbet och satte i en vacker glasvas i fikarummet. Det såg riktigt exotiskt ut. Man måste ta tillvara på höstens blomprakt!

Inga kommentarer: