fredag 26 september 2008

Fuchsiorna ger inte upp

Dagens väder: +17, strålande sol.

'Pink Galore'

Fuchsiorna ger inte upp trots att det blivit höst. Men det har varit relativt varmt så de har inte tagit någon skada och fuchsiorna gillar egentligen ruskväder. Idag skulle jag köpa höstblommor att sätta i rabatten, jag hade tänkt mig röda kraftiga astrar, men döm om min förvåning när jag inte hittade några sådana i mina favoritbutiker. Nej, det är verkligen lågsäsong hos blomsterhandlarna nu. Men hos Åbers hittade jag två nya fuchsior som jag inte kunde motstå. En vanlig rödorange hängande spikfuchsia och en hängande dubbelblommande som det stod 'Pink Galore' på. Jag tittade i min fuchsiabok när jag kom hem och var lite tveksam - kunde det verkligen vara det? Jag tyckte mer den liknade den enkla 'Leonora' men sen kom jag att tänka på att kanske den enda blomman på plantan inte var fullt utvecklad. Tyvärr lossnade blomman dessutom och hamnade på vår grusgång (se bild ovan)... så jag får inte se den fullt utblommad nu direkt. Men den var uppstammad och kraftig och förhoppningsvis blir det några fler blommor i höst, annars får jag vänta till våren.


"Göteborskan" knoppar fortfarande.

'Blue Angel'


'New Millenium'



Spikfuchsia



Inga kommentarer: