torsdag 5 juni 2008

Doftande buskar

Dagens väder: +20 i skuggan, strålande sol, svalkande vind. Temperaturen väntas stiga några grader under dagen.

Kaprifol
Just nu doftar det härligt av kaprifol och paradisbuskarnas blommor. Kaprifolen står vid vår altan/ytterdörr och speciellt på morgonen och kvällen då den står i skugga doftar det ljuvligt. Men under hela dagen doftar paradisbuskarna som står nedanför altanen så nu går man bara i en dimma av väldoft och suger i sig.

Paradisbuske

En av våra paradisbuskar mäter cirka 6-7 meter.


Nybadad rosknopp

Det är många rosenknoppar på gång och om ett par veckor blommar nog de flesta buskar. Jag har haft fullt sjå med att spola bort löss från några av buskarna och jag hoppas de står emot den ganska omilda behandling jag utsätter dem för. En stor buskros som blommar med många små vita rosor har knäcks av på några ställen av den hårda vinden. Jag borde ordna med en spalje. Problemet är att jag inte är så förtjust i att ha rosen där, den är vit och huset är vitt. Syns ju knappt. Äh, jag kanske sågar ner eländet...
Även solrosorna har stora breda knoppar, även om de inte just kan räknas till "riktiga" rosor. Det ska bli roligt när de blommar också eftersom jag "fött upp" dem själv från frö. Återkommer med rosrapport om cirka 2 veckor.

Inga kommentarer: