tisdag 5 februari 2008

Vårpromenad

Dagens väder: +5 mulet, nästan vindstilla.


Januari och februari är tråkiga månader tycker jag, det är egentligen bara en väntan på våren. Inte så mycket att göra i trädgården hemma ännu, men så småningom ska jag ta bort gammalt ris och sätta ut köldtåliga penséer. Vi har också kommit överens med en grävare att han ska komma och jämna till vår uppfart och lägga på nytt grus i början av mars. Det är fortfarande ojämnheter i marken och jordhögar efter att vi drog in kommunalt vatten när vi flyttade hit. Vi kommer att göra uppfarten bredare ända upp till garaget så att det finns plats för husvagn mm.

Men just nu har jag inte riktigt tid för annat än att planera för gården för jag har ju fullt upp med hundarna. Det var ju meningen att jag skulle dra ner på whippets men nu sitter jag med dubbelt upp istället + egen valp. Ja, jag har faktiskt 8 hundar! Att ha ett gäng osålda förvuxna valpar innebär att man är mycket låst. Jag kan inte lämna dem ensamma i vaket tillstånd så alla mina ärenden måste göras när de nyss somnat och jag får högst vara borta 1-2 timme - annars vet jag vad som väntar mig när jag kommer hem.

De vuxna hundarna har inte fått komma ut så väldigt mycket på promenader som de är vana vid, men å andra sidan brukar vi ha en downperiod över vintermånaderna. Det är ju inte så roligt att vara ute i storm och regn, det tycker varken hundarna eller jag. Men eftersom jag återigen har lagt på mig oönskade kilon p g a denna vinterdvala så måste jag nu ta mig i kragen och börja vandra igen.

Igår var det faktiskt underbart vårväder och jag, gubben och fluffisarna som börjat gå regelbundet tillsammans tog en strandrunda. Strandpromenaden mellan Ystads saltsjöbad och Sandskogens camping är underbar!





Vårtecken i min trädgård: Förutom tidigare nämnda vårblommor som fortsätter att växa så har även mina kungsängsliljor börjat komma fram till min glädje. Man är ju alltid lite spänd och nyfiken på om de nyplanterade blommorna ska komma tillbaka. Nåt annat som jag blev glad över är att Löjtnantshjärtat verkar återupplivas efter att Klas trampat ner den till jordnivå när han gick bärsärkargång med motorsågen på buskarna. Han ser nämligen inte skillnad på planterade växter och ogräs. Han är nu ålagd med ett förbud mot att röra vid mina buskar och blommor efter den ohyggliga händelsen och får endast gå mitt på grusgången mellan huset och garaget!!!


Vågskvalp

Inga kommentarer: