måndag 30 januari 2012

Minusgrader och bristen på bra blomsterbutiker.

Dagens väder: Soligt, -15 i morse men väntar på att det ska stiga till 10-strecket innan jag går ut på en hundpromenad.


Igår var jag runt och letade blomsteraffärer som hade vårlökar, nåt att sätta ihop till en fin grupp i matsalsfönstret. Jag saknar våren... Det är stor omställning att flytta ifrån våren och komma upp till vintern, helt fel ordning! Dessutom har de inte alls samma utbud i blomsterbutikerna just för att det är vinter här fortfarande och ett tag till dessutom. Kontentan efter att ha varit på Växtvaruhuset i Odensala i lördags, Coop Forum (som enligt syrran hade bra och billiga blommor?!) och Buketten uppe vid Lillänge = 0 vårblommor, noll 0 zero nothing! Hem kom jag istället med 3 minisaintpaulor och 2 minagrönaväxter som jag snodde ihop till en grupp. Skitfult! Dessutom hade jag förträngt att mina katter äter Saintpaulior så när jag vaknade i morse var flera blommor borta! Så vid matsalsfönstret kunde jg inte ha gruppen, utan jag räddade undan den till köksfönstret dit de inte når. Bortkastade 100 kr! :( Nåja, jakten på bra blommor fortsätter, jag ska även ha en stor palm i en kruka. Ska besöka Plantskolan i Odensala till helgen och Krokomsporten och deras Gardencenter för där handlade jag pelargoner förr om åren, de drev upp dem själva och hade fin jord.

Tills vidare får jag njuta av mina 20 vackra tulpaner!




Ful-Saintpauliorna som katterna bitit på... :(


Här är uteplatsen i vinterskrud, inget att hetsa upp sig över. Den är dock inte i söderläge som jag trodde (tog lägenheten osedd) utan i sämsta tänkbara läge - nordöst! Men rundar man hörnet till höger om huset blir det söderläge utanför mitt matsals- och köksfönster och där kan man sitta och njuta av solen i sommar! :) Det gäller att tänka positivt.



Inga kommentarer: