lördag 14 mars 2009

Vårblommor och väck pelargonerna

Dagens väder: Sol på fm och dis på em, +8, vindstilla och ett alldeles underbart vårväder. Äntligen!


Solgula krokus kommer först, snart kommer även de blålila och vita.

Kanten till vår uppfart till gården är gulvit av vintergäck och snödroppar i grupper.




Snöklocka - en av mina favoritvårblommor.



Närbild - vinterklocka




Mina stackars övervintrande pelargoner fick sig en ljuschock när jag kånkade upp dem ur källaren och satte ut dem för visitering på altanen. En och en fick de genomgå en riktig "avlusning"! Gamla blad åkte obarmhärtigt bort och de grova halvdöda stammarna fick lägga sig under galjotinen. Sedan fick de nåd och de får tillbringa resten av dagen (och våren) på mitt symaskinsbord framför fönstret på ovanvånignen i västläge (em-sol). Om de överlever ska de få ny jord om ett tag. De kommer nu att vattnas oftare och med näring. De pelargoner som redan övervintrat i västfönstret skall också snart få ny jord och krukor. Om 2 veckor är det pelargonfest på Gunnebo trädgård. Det ser jag verkligen fram emot. De favoritpelargoner som jag inte lyckats få att överleva skall jag köpa nya + att jag ska skaffa några nya, tex ser jag fram emot att köpa en ny Appleblossom. Det var länge sedan jag hade en sån, ända sedan jag bodde på Frösön. De är vackra!

Inga kommentarer: