lördag 27 juli 2019

Marias tomatsylt av bifftomat Ananas Noir. 🍅

Dagens vĂ€der: +28 medelhavsvĂ€rme, tryckande sol och vindstilla. 



VĂ„ra bifftomater Ananas Noir levererar! En keeper! 

De Ă€r fantastiska att Ă€ta som de Ă€r sĂ„klart men om man inte ”hinner” Ă€ta upp den mogna skörden sĂ„ Ă€r tomatsylt en biffig idĂ©! 😅 Jag hade inte hört talas om tomatsylt tills för en vecka sen dĂ„ vi hade skĂ„nska fiskare hĂ€r som hyrde Lillstugan. Jag googlade lite men svĂ„rt att hitta recept sĂ„ jag frisurfade lite och fick till en ljuvlig smak! 
HĂ€r skriver jag upp receptet sĂ„ jag sjĂ€lv kommer ihĂ„g det. 


500 g skalad bifftomat
0,5 dl vitt vin
0,5 dl strösocker
3 msk honung
Mild chili
Pressad citron 
Timjan, basilika, rosmarin
(Egna kryddor)



Den hĂ€r bifftomaten var lĂ€tt att skala utan att skĂ„lla först. Jag hade bĂ„de mogna och lite mer gröna tomater i, totalt fyra stycken som vĂ€gde uppskattningsvis 500 g tillsammans. 

Ljuvlig doft nĂ€r jag kokade, ljuvlig smak nĂ€r jag smakade. Denna goda sylt kan man Ă€ta till ost och kex men Ă€ven till olika matrĂ€tter, t ex ostpaj. 




Inga kommentarer: