måndag 15 oktober 2018

Test av chilikvarn


Jamaican Bell, hel torkad, hel färsk, 
flagad med kniv och sen körd 
i kvarnen med frö respektive salt. 

Jag har länge varit på jakt efter en riktigt bra chilikvarn. Det går liksom inte i en vanlig pepparkvarn utan att man har salt i. Flagorna bara flyter omkring och tar sig inte ner genom kvarnen. Efter att ha varit in på en butik i stan så konstaterade hon att hon inte hört talas om någon speciell chilikvarn (detta var förra året -17 och inte så många chiliodlare i länet möjligen). Men sedan gick jag in där igen nu för ett tag sedan och då sa hon att hon ringt till Tyska Zassenhaus och frågat om det. De hade svarat att det går visst att använda deras vanliga pepparkvarn! Ja, dåså. Jag kom hem med en svindyr snygg tysk pepparkvarn. Funkade det? Nja! Den har 10 olika lägen på kvarnen och visst gick det väl på största läget, men det kom likagärna ut lite för stora flagor emellan varven som att det inte kom ut nåt alls. Jag provade också med frön och med salt för att se om det lättare skulle gå med lite tyngre grejer. Men helst vill jag ju inte ha salt i, jag vill välja hur mycket chili eller salt jag vill ha i var för sig. Så nej, den får betyg EJ GODKÄND som chilikvarn. 

Monkey Face
Hel färsk, torkad i bitar, flakes och pulver. 

Bildresultat för pepparkvarn röd zassenhaus
Zassenhaus pepparkvarn. 


Inga kommentarer: