torsdag 1 januari 2009

Nytt år, nya orkidéer och vårlängtan.

Dagens väder -3, soldis, en aning frost i gräset, skitkallt men vackert.




Jag fick lite pengar i julklapp och införskaffade mig bl a två nya orkidéer. De är relativt billiga på Blomsterhuset Europa i Ystad och de har faktiskt ett bra urval. Jag valde en stor gul med kraftigt bladverk och en mindre orange med flera små blommor. Jag vet inte vad de heter för jag är ordentligt kass på orkidéernas krångliga namn. Jag köpte boken "100 orkidéer och hur du sköter dem" av Susanna Rosén men efter att jag tittat på bilderna och förstått vilken överkurs det skulle vara att försöka bli nybörjarexpert på dem vore mig övermäktigt. Jag gav boken i julklapp till svärmor istället.



Jag har redan börjat längta efter våren. Jag går desperat i trädgården och letar efter vårtecken. Tack och lov kommer de första tecknen väldigt snabbt när nere i sydskåne. Jag har redan några cm av krokus, snödroppar och tidiga tulpaner som är på väg upp. Även hyacinterna försöker tränga sig upp ur den iskalla och hårda jorden. De är riktiga kämpar. Jag har också letat blodroten som jag köpte i höstas. Men jag är inte riktigt 100 på var jag grävde ner den, så jag vet inte om den är på G. Men de skall vad jag hört också vara väldigt tidiga. Tyvärr vet jag inte om min vackra vinterros klarat sig. Den kom nämligen upp i mitten av december med ett blad om cirka 3x5 cm men så kom första frosten och den frös. Sen har den inte växt nåt mer. Men roten bör ju vara oskadad, den heter ju trots allt vinterros. Så jag har inte tappat hoppet om att nya blad skall komma.

Andra vårtecken är knopp på buskar. Jag har redan sett massor av tjocka gulbruna knoppar på forsythian. Om några månader så är här gult och grönt så att det sprakar. Å snälla tid gå fort...

Jag har också bestämt mig för att köpa ett nytt fruktträd, kanske ett aprikosträd? Dessutom vore det inte helt fel med lite bärbuskar. Hmmm...


Inga kommentarer: