lördag 5 januari 2008

Is och orkidéer

Dagens väder: -3 och is överallt.


Idag frös allt till is. Vägen var ishal, gruset var ishalt, trappan var ishal och till och med fönstret var så isigt så vi knappt såg ut. 40 trafikolyckor rapporterade i Skåne hittills trots att det endast är eftermiddag. Så istället för att ge mig ut på vägen så passade jag på att ta några kort på några av mina orkidéer som blommar nu.

Om man har lite fantasi kan man se ett örnhuvud i mitten av denna vackra blomma. Det här är en miniorkidé som jag fick av min syster Liza i augusti. Den blommar för andra gången nu.




Den här stora vita med två stjälkar köpte jag på Blomsterhuset Europa. Den är mycket vacker fast nu är den i slutet av sin blomning. Kanterna börjar naggas lite.




Längst ner mitt senaste tillskott, en gul orkidé som bara har 1 stjälk men många blommor. Den hittade jag på Willys här i Ystad. Jag kan inte de vetenskapliga namnen på dessa sorter men jag är ju en typisk samlare. Om jag gillar nåt eller får en fix idé så måste jag genast ha flera olika sorter av samma art. Ett tag var det kaktusar, ett tag var det pelargoner men de behövde så himla mycket vatten så nu senast har jag börjat samla på orkidéer. De behöver nästan inget vatten alls. De kan vara väldigt tråkiga när de inte blommar och påminner mest om en vandrande pinne i kruka, men i full blomsterprakt är de makalöst vackra och mycket exotiska.


2 kommentarer:

sommar sa...

Va kul att den blommar om, jättevackra bilder, hälsn. syster i Östersund

Mia sa...

Du skriver att du är en samlare o nämner olika blommor, hallå, du glömde att nämna "hundar" i din samlargrupp. Trevlig sida detta, visste jag inte om att du hade, eller har jag bara, som vanligt, glömt bort.
Mia i Mölle