lördag 31 maj 2014

Nyinköpta perenner






Dagens väder: Sol, varmt och lite blåsigt.


Åkte till Dvärsätts blomsterträdgård och handlade två lådor med perenner och blommor. Ville egentligen ha två blå alpklematis men den blå sort de hade var det inte fina blommor på, enkla och slutna. Jag valde en vit istället, Albina Plena som har fyllda blommor. De blommar tidigt och sätter nya blommor hela sommaren. Jag har hittat två vita träspaljéer som vi ska sätta upp på lillstugans gavlar så där kommer klematisen förhoppningsvis att växa och bli stor och runda in stugan fint. Även en rabarber köpte jag. Det är konstigt att det inte redan fanns en sådan, det brukar ju finnas på alla gårdar med trädgårdsland.

Två fina nya pioner blev det, jag är så förtjust i pioner - Kinas ros!
Vanliga mörkrosa bondpioner finns redan på kortsidan.
Tre rabatter finns vid lillstugan, jag har grävt upp kanterna och gjort dem större. Här är den högra där jag satt en vit dvärgakleija, en stjärnpelargon, den rosa pionen, en blå petunia för färgens skull och klematisen. På andra sidan lika fast omvänt bortsett från aklejan som jag bara köpte en av.
Dvärgakleja 'Spring Magic Light'
Stjärnpelargon 'Red Glitter'

Inga kommentarer: